19 Απριλίου 2024

– Ώρες Διαδρομής: 8

– Προτεινόμενη Περίοδος: Άνοιξη έως Φθινόπωρο

– Δυσκολία Διαδρομής: Σχετικά εύκολη

– Είδος Σηματοδότησης: Ε4 (κόκκινα σημάδια – σωροί πέτρας)Τμήμα διαδρομής Ανώγεια – Ζώμινθος

Από την νοτιοδυτική έξοδο των Ανωγείων στο Περαχώρι, ανεβαίνουμε το μονοπάτι το οποίο περνάει από την εκκλησία του Αγ. Νεκταρίου, αμέσως μετά συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε δίπλα στο μικρό αλσύλλιο από πεύκα και κυπαρίσσια μέχρι την κορυφή του λόφου. Αφήνοντας τη φυτεμένη περιοχή αρχίζουμε να κατηφορίζουμε προς χείμαρρο ακολουθώντας το μονοπάτι. Μόλις τον διασχίσουμε ξανανεβαίνουμε για λίγο σε μικρό διάσελο με μικρή κορυφή στα δεξιά μας όπου υπάρχει παλιό μητάτο. Αφού κατέβουμε για λίγο διασχίζουμε άλλη ξερή κοίτη χειμάρρου και με κατεύθυνση ελαφρά νοτιοδυτική μπαίνουμε σε κοίλωμα το ακολουθούμε.

To μονοπάτι στην αρχή διασχίζει αραιή χαμηλή βλάστηση αλλά σιγά σιγά πυκνώνει και βρισκόμαστε να περπατάμε μέσα στους πρίνους. To δυσδιάκριτο μονοπάτι ανηφορίζοντας ελαφρά μας οδηγεί μετά από 2 ώρες περίπου στο βάθος του κοιλώματος όπου σε κόψιμο του βράχου συναντάμε πηγή. Υπάρχει διαμορφωμένη στέρνα που μαζεύεται το νερό της πηγής τους ξερούς καλοκαιρινούς μήνες, κατά τους οποίους η ποιότητα του νερού δεν είναι κατάλληλη για πόσιμο. Από την Πηγή ξεκινάει χωματόδρομος με δυτική κατεύθυνση που παραπάνω στρίβει νότια και στα 200 μέτρα συνολικά από την πηγή συναντάει κύριο χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά, νότια. Συνεχίζουμε διασχίζοντας μικρή κοιλάδα με βοσκολίβαδο. Στις πλαγιές χαμηλή βλάστηση από πουρνάρια και πρίνους. Μετά από 400 μέτρα συναντάμε μικρή περίφραξη και δεξιό παρακλάδι του χωματόδρομου. Συνεχίζουμε πάντα ευθεία νότια και 80 μέτρα ακριβώς από την διακλάδωση βλέπουμε δεξιά μας να διακρίνεται ελάχιστα το παλιό μονοπάτι πάντα με νότια κατεύθυνση, το οποίο ακολουθούμε ανάμεσα από θαμνώδη βλάστηση και ψηλούς πρίνους. Στην αρχή κατεβαίνουμε ομαλή πλαγιά και μετά μπαίνουμε σε μικρό κοίλωμα. Λίγο παρακάτω στρίβουμε αριστερά, ελαφρά νοτιοανατολικά ακολουθώντας την κοίτη μικρού ξερού χειμάρρου. Σε σημείο που διακλαδίζει ακολουθούμε το δεξί παρακλάδι και μετά από λίγα μέτρα βγαίνουμε από την κοίτη και ανεβαίνουμε τη μικρή πλαγιά σε χώρο κάπως επίπεδο.

Ακολουθούμε τα σήματα τα οποία μας βγάζουν στην δυτική πλευρά περιφραγμένου χώρου και αμέσως μετά ανεβαίνουμε σε χωματόδρομο. Δεξιά μας στη μικρή κορυφή υπάρχει μητάτο. Η διαδρομή από την πηγή μέχρι και το σημείο αυτό είναι από τις ομορφότερες του Ψηλορείτη, ειδικά την περίοδο της άνοιξης.

Ακολουθούμε το χωματόδρομο αριστερά με δυτική κατεύθυνση. Διασχίζουμε μικρά πλατώματα και πλαγιές με κοπάδια που βόσκουν. Αφήνουμε αριστερά μας σε μεγάλο πλάτωμα, υπόστεγο και περίφραξη και ακολουθώντας πάντα το χωματόδρομο αφού ανέβουμε και διασχίσουμε μικρό διάσελο συναντάμε διακλάδωση. Συνεχίζουμε δεξιά ανατολικά διασχίζοντας τώρα το μεγάλο μακρόστενο πλάτωμα που μας βγάζει στον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου όπου συναντάμε και τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο για Νίδα

Τμήμα διαδρομής Ζώμινθος – Νίδα

Ακολουθώντας δεξιά τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο αμέσως μετά τον περιφραγμένο αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου συναντάμε δεξιά μας διαμορφωμένο καθιστικό χώρο με το μικρό εκκλησάκι της Αγίας Μαρίνας. Συνεχίζουμε να ακολουθούμε τον αμαξωτό δρόμο ο οποίος ελίσσεται στις πλαγιές με θέα στην περιοχή Ζωμίνθου.

Στα μικρά υψώματα και τις πλαγιές της κοιλάδας διακρίνεται μεγάλος αριθμός μητάτων. Η βλάστηση σιγά σιγά αρχίζει να αραιώνει και όταν μετά από 4km περίπου φθάνουμε στην περιοχή “Μύθια” το τοπίο είναι πλέον εντελώς γυμνό. Στη Μύθια συναντάμε δύο μητάτα δίπλα στον δρόμο και στην κατεύθυνση που στο βάθος νοτιοανατολικά διακρίνεται η κορυφή Σκίνακας με το Αστεροσκοπείο βλέπουμε και το μικρό εκκλησάκι του Αγίου Μάμα.

Συνεχίζουμε για άλλα 3 km, και αφού προσπεράσουμε αριστερά μας παράκαμψη χωματόδρομου για το Σκίνακα, βρισκόμαστε σε πλάτωμα και δεξιά του δρόμου στη θέση Πετραδολάκια συναντάμε συγκρότημα μητάτων.

Αφού ανέβουμε λίγο και αφήσουμε πίσω μας το πλάτωμα προχωράμε για άλλα 500 μέτρα και ανοίγεται μπροστά χαμηλά το οροπέδιο της Νίδας. Σ’ αυτό το σημείο αφήνουμε τον κεντρικό αμαξωτό δρόμο και ακολουθούμε τον κατηφορικό χωματόδρομο ο οποίος ξεκινάει από μικρό κοίλωμα και κατεβαίνει στον ανατολικό μυχό του οροπεδίου της Νίδας. Αφού φθάσουμε στο επίπεδο του οροπεδίου το διασχίζουμε με κατεύθυνση προς το κτήριο του υπό κατασκευή ξενώνα του Δήμου Ανωγείων.